Järnklubbor

Järnklubborna utgör majoriteten av golfklubborna i en bag. En järnklubba är tillverkad av metall och används oftast vid inspel in till green.  Varje järnklubba är märkt med ett nummer eller en bokstav. Varje klubba är utformad så att du ska slå en viss längd. Ett standard järnset består normalt utav 8 klubbor, (Järn 3,4,5,6,7,8,9,PW)  Ju högre siffra desto mer loft. Mer loft innebär högre och kortare slag. Järn 1,2,3 brukar normalt kallas för de ”långa järnen”, Järn 4,5,6 kallas för ”Mellan järn” och Järn 7,8,9 kallas för de ”korta järnen”. Ett järnset består nästan alltid utav en PW, man skulle även kunna kalla det för järn 10. PW står för ”Pitching Wedge”. Endel järnset har även en klubba som är märkt med SW (Sand Wedge).

järnklubbor