Drivers

Drivern är golfklubban som har lägst loft i bagen och klubban som går absolut längst. Loft är vinkeln på klubbhuvudet och en driver har normalt ett loft som varierar mellan 7-12 grader. De flesta PGA tourspelarna spelar med ett loft på 8,5-10 grader, en amatör med lägre svinghastighet behöver oftast ha lite mer grader för att få rätt höjd på slagen. Drivern har utvecklats fruktansvärt mycket sedan 90-talet. Numera har man mycket större klubbhuvuden och större träffyta vilket gör det lättare att få en ren träff på bollen. På senare år har även tillverkarna lanserat justerbara drivers, där du själv kan ställa in vilka grader du vill ha genom att sjustera skaftet. Du kan även ändra vikterna i huvudet för att motverka slice och hook. Ställbara drivers är något som har blivit otroligt populärt. En ställbar driver gör det lättare för dig hitta den rätta kombinationen av grader och viktplaceringar som passar dig. Att köpa en justerbrar driver och sedan testa sig fram tills man har de perfekta inställningarna är helt klart att rekommendera.

driver