Fairwaywoods

De flesta golfspelarna bär en så kallad fairwaywood i sin bag. En fairwaywood är en klubba som har ett loft från 15 grader och uppåt. En fairwaywood startar med nummer 3, även kallad trä 3 och spoon. Normalt med ett loft på 15-18 grader. En trä 5 har ett loft runt 20-22 grader och det finns även trä 7,9,11. Ju högre nummer desto högre loft har klubban. En fairwaywood används oftast som ett andra slag när man inte når med sina järnklubbor, många spelare använder även fairwaywoods från tee när drivern går för långt eller järnen för kort. När proffsen spelare så ser man att dom ofta slår ut med fairwaywoods från tee och de slår så långt att en driver inte ofta behövs, fairwaywoods är även stabila och går rakare vilket kan vara bra på smala hål.

Fairwaywood