Golfset Dam

Vad är egentligen skillnaden mellan herr och damklubbor?

Damklubbor är kortare, lättare och har flexiblare skaft jämfört med herrklubbor. Normalt så är en damklubba en tum kortare motsvarande samma herrklubba. Skaftet i en damklubba består nästan alltid utav grafitskaft, för att göra klubban extra lätt. Dessutom så är greppet något tunnare på en damklubba. Det finns även kosmetiska skillnader mellan dam och herrklubbor. En damklubba har oftast ljusare färger, specielt när det gäller grepp och klubbhuvud.

En damdriver har normalt ett loft på 12-13 grader, medans en herrdriver normalt varierar mellan 9-11 grader. En dam svingar i regel långsammare än en man. Så ett damset består oftast utav fler träklubbor och hybrider för att göra det lättare att få upp golfbollen i luften.

Damklubbor är anpassade för den breda massan utav damer som normalt svingar lite långsammare än män. En dam med hög svinghastighet bör kanske spela på herrklubbor, medans en man med mycket låg svinghastighet kanske borde spela på damklubbor.